FAQ

Ja, vi har tekniker som vanligtvis reser inom Västernorrland, ibland hamnar vi i Jämtland likväl som i Hälsingland.
Ja, milen har inte så stor betydelse så länge motor och drivlina är schysst och utan missljud. En välservad långmilare presterar minst lika bra. Vi anpassar kalibreringen och avråder kunden om vi ser något oroande vi tror kan vara skadligt.
Det finns inga hinder från vår sida! Vi har optimerat lastbilar som i princip bara rullat av bandet. Är det garantier eller serviceavtal inblandade kan det vara smart att vänta tills dom slutar gälla innan man lämnar iväg fordonet för uppgradering.
Absolut! Vi kan koppla upp oss och diagnostisera alla tillgängliga moduler som finns på maskinen och maila dig ett komplett protokoll med historik och aktuell status.
Beroende på om det är en svensksåld eller importmaskin kan det variera, det är alltid bäst om vi kan koppla upp oss och kika vilken mjukvara maskinen har. Vi brukar lösa det mesta!
Även fast vi har plats att ta in en fullstor lastbil i vår lokal så går vi bet på släpet, så ja det går bra. I 9 av 10 fall läser vi direkt mot styrboxens kontaktstycke och kan då göra en fullständig backup, det är säkrare och minimerar risken att låsa systemet pga en felaktig kalibrering över OBD. Vi behöver oftast inte öppna* styrboxen, men om vi behöver göra det meddelar vi dig som kund. Eftersom vi även har en fullständig backup kan vi när som helst vid behov återställa lastbilen till original igen.

* En felaktigt öppnad styrbox kan på sikt bli skadad om “teknikern” inte vet vad han pysslar med, vi har öppnat väl över 500+ styrenheter och anser oss besitta rätt kunskap.
Ja, vi kan tvångsköra en urbränning av filter och återställa ev felkoder för normal drift igen, vi kan även initiera ett nytt filter och göra en adaption. Det finns även möjlighet att permanent programmera bort partikelfiltret från systemet och ta bort själva filtret så det aldrig kan tvinga ner fordonet och orsaka driftstopp. Vi vill dock lyfta fingret att manipulering av emissioner och miljöklassade fordon kan leda till en smäll på fingrarna av överste lagförare. Vi rekommenderar därför detta endast till “offroad” fordon och att kunden själv ansvarar över detta och följer lagar och regler.
Vi har programmerat många Cat grävare genom åren och funktioner som automatisk tomgångsavstängning går justera eller stänga av helt. Effekthöjningen är sällan ett problem, vi ser oftast en ökning av 15-20% i vridmoment. Vi behöver koppla upp oss och identifiera aktuell mjukvaruversion när det kommer till toppfart. På M315F är toppfarten begränsad till 35 km/h på svensksålda maskiner, vi höjer om det går hastigheten till max 40-45 km/h*. När det gäller förbrukning så spelar operatören självklart roll, men generellt ser man besparing då vi ökar vridmomentet på lägre varv och effektiviserar effektkurvan på alla tillgängliga varvtal. Last och varvtal är största bränsletjuven och eftersom att motorn blir starkare kan arbetet utföras snabbare än tidigare och varvtalet kan hållas nere.

*Hastighetsspärrar bör respekteras, dom finns där av en anledning! En maskin på 18 ton (10st personbilar) kräver sina bromsar och stannar inte på en femöring. Brukaren/ägaren är ansvarig att följa gällande lagar kring hastighet osv.
Adblue systemet är där för att rena avgaserna från kväveoxider genom att spruta in en vätska mellan katalysatorn och partikelfiltret. En felaktig givare/sensor eller pump kan orsaka högre förbrukning en vanligt. Tar adblue vätskan slut går ofta motorn ner i ett begränsat läge med lägre effekt som följd. Vi börjar alltid med att diagnostisera hela systemet och kollar efter ev felkoder som är relaterade. Vi erbjuder olika lösningar och det första är att få igång systemet igen genom att föreslå utbyte av vissa delar baserat på vår felsökning. Vi kan adaptera och anpassa adblue systemet om delar byts ut. Är systemet schysst men du tycker att den drar för mycket kan vi anpassa mängden adblue som tillåts sprutas in. Sista alternativet är inte miljövänligt och ägaren/brukaren bör veta att en fullständig avstängning av systemet kan medföra problem OM det uppmärksammas. Vid bortprogrammering av adblue tror systemet att allt är ok och det drar varken vätska eller sätter felkoder. Fordonet går heller aldrig ner i ett reducerat effektläge.
Vi på Tung Diagnostik förespråkar miljömedvetenhet men också plånboken för entreprenader! Alla jobb som innefattar en ändring av emissioner dvs omprogrammering av partikelfilter,egr,adblue osv, bibehåller ansvarig person för fordonet huvudansvaret och är införstådd att utsläpp kan förändras om man stänger av eller programmerar om funktioner och därmed gör fordonet direkt “olagligt” att nyttja på väg i eller utanför yrkesmässig trafik.

Vi följer GDPR och skyddar dina personuppgifter

Vid funderingar om våra tjänster får ni gärna ringa oss direkt på 070-7902629 eller chatta med oss via whatsapp här på sidan, det går även bra att maila oss här på kontakt sidan.